دانشگاه و شهر؛ به بهانه افتتاح سر در دانشگاه تربیت مدرس

علی‌رغم آنکه سردر دانشگاه تهران در سال۱۳۴۶ ساخته شد اما این رویکرد به طراحی ورودی دانشگاه‌ها استمرار نیافت. هرچند در دهه اخیر مجدداً توجه به طراحی ورودی دانشگاه‌ها افزایش یافته، اما اغلب اوقات در حد یک فراخوان مسابقه باقی مانده و ساخت آنها عملی نشده است. از معدود موارد ساخته شده می‌توان به سردر ورودی دانشگاه علم و صنعت در سال ۱۳۸۵ اشاره کرد.

هم‌زمان با ایام دهه‌ فجر سردر دانشگاه تربیت مدرس افتتاح شد. طرح این بنا -که در قالب یک مسابقه برگزیده شد- از سوی دانشگاه تربیت مدرس به فراخوان گذاشته و پس از ارائه طرح‌ها و ارزیابی آنها توسط هیئت داوران، طرح مشترک “رضا عبادی” و “سارا مجدی” در تیر ماه ۱۳۸۶ انتخاب شد.

در پاییز ۱۳۸۷ با همکاری شهرداری تهران مقدمات ساخت این سر در فراهم شد و سازمان زیباسازی شهرداری تهران اجرای آن را به عهده گرفت. این بنا اکنون آماده بهره‌برداری است و به گفته معماران آن، در طراحی از مفاهیم سمبولیک و آرایه‌های ایرانی-اسلامی استفاده شده است. علی‌رغم آنکه سردر دانشگاه تهران در سال۱۳۴۶ ساخته شد اما این رویکرد به طراحی ورودی دانشگاه‌ها استمرار نیافت. هرچند در دهه اخیر مجدداً توجه به طراحی ورودی دانشگاه‌ها افزایش یافته، اما اغلب اوقات در حد یک فراخوان مسابقه باقی مانده و ساخت آنها عملی نشده است. از معدود موارد ساخته شده می‌توان به سردر ورودی دانشگاه علم و صنعت در سال ۱۳۸۵ اشاره کرد. پس از دو مورد مذکور، سردر دانشگاه تربیت مدرس به عنوان جدیدترین بنای ورودی یک دانشگاه طراحی و ساخته شده است.

ایجاد نمادهای شهری که واجد ارزشهای هویتی و فرهنگی باشد، به ارتباط شهروندان با مکان‌های شهری کمک خواهد کرد. همان‌گونه که سردر دانشگاه تهران نه تنها برای دانشگاهیان، خاطره انگیز و معنادار است بلکه برای شهروندان تهرانی نیز یک مکان ملاقات، یک نشانه شهری و بخشی از هویت مرکز شهر تهران است. به گفته طراحان، ارتباط دانشگاه با شهر در قالب نمادی آشنا که فصل اشتراک مردم با دانشگاه باشد، بخشی از ایده‌های طراحان این بنا بوده است.
احداث این بنای یادمانی می‌تواند نوید بخش توجه بیشتر مسئولان به نقش معماری در ارتقای هویت محیط‌های شهری و بازتعریف فضاهای جمعی باشد.

این مطب پیشتر(بهمن ۱۳۸۸)، در پایگاه خبری تحلیلی نظرآنلاین منتشر شده است.
لینک مطلب: دانشگاه و شهر